Het ontstaan van interactieve computerspellen
Alleen al in Europa zijn er naar schatting ruim 135 miljoen mensen die regelmatig actief een game spelen. Games zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en hebben een geschiedenis die meer dan vijftig jaar geleden ontstaan is. Het allereerste computerspel was natuurlijk nog lang niet zo geavanceerd als de huidige games, maar de trend werd wel gezet.
Het eerste interactieve computerspel
In 1958 werd het spel ‘Tennis for Two’ bedacht. Het was een probeersel van een laborant van een kerncentrale die iets unieks wilde tonen tijdens een open dag. Later, in 1962, werd het eerste multiplayer-spel ‘Spacewar!’ gemaakt. In eerste instantie was het alleen speelbaar in universiteiten, maar in 1973 werd het ook bij het grote publiek een groot succes. Toch geldt het computerspel ‘Pong’ als de eerste echte interactieve game dat speciaal voor de computer gemaakt werd. Het computerspel werd ontwikkeld door Nolan Bushnell, die later de beroemde gamestudio Atari oprichtte.
De eerste spelcomputer
De allereerste spelcomputer die mensen konden kopen was de Magnavox Odyssey. Helaas was de kwaliteit van deze game console niet zo goed, waardoor het nog geen groot succes werd. Later deed de Atari 2600 het aanzienlijk beter. Dit model werd echter snel nagemaakt door andere bedrijven. Ruim tien jaar later, in 1985, werd Nintendo erg succesvol met hun NES game console. Na het succes van Nintendo werden nieuwe spelcomputers snel ontwikkeld. Bovendien werden de graphics steeds beter en de werelden een stuk uitgebreider.
De eerste populaire games
Pong geldt als het eerste echte computerspel en wordt nog steeds in verschillende varianten uitgebracht. Iedereen kent de twee schuivende balkjes waarmee je samen een balletje naar je tegenstander kunt schieten. In de jaren na Pong werden de games Super Mario en Donkey Kong erg populair. Mario ontstond in 1981, toen ontwerper Shigeru Miyamoto het bekende karakter bedacht.
Interactieve computerspellen op handheld game consoles
Terwijl de spelcomputer in de jaren tachtig doorbrak, kwamen in 1989 de eerste ‘handheld’ spelcomputers op de markt: de beroemde Gameboy van Nintendo en de Lynx van Atari. De Gameboy was toen nog zwart-wit, terwijl de Lynx al een kleurenscherm had. Producent Sega kwam niet lang daarna met de Sega Megadrive op de markt en zette vol in op de game Sonic the Hedgehog, waarmee de concurrentie met Mario werd aangegaan.
De toekomst van games
De game-industrie bloeit als nooit tevoren. Doordat er veel geld aan opgaat, hebben de producenten ook steeds meer budget om prachtige games te ontwikkelen. Sommige games spelen al bijna als interactieve films en de personages zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden. De ontwikkelingen gaan nog steeds erg snel en de rekenkracht van spelcomputers neemt toe. De beeldkwaliteit zal in de toekomst nog scherper en realistischer worden. Ook op het gebied van 3D games zijn er hoge verwachtingen, waarmee een speler helemaal op kan gaan in de virtuele omgeving.